Monday, May 19, 2014

Faktor X

Assalamualaikum wbt

Terfikir kan hal ni dah lama dulu. Sejak diri belajar nak berubah. Nak tengok tahap diri kita di mana, kita tengok orang sekeliling kita. Kita cuba tengok orang yang lebih berjaya dan mulia dari kita. Tak kira la dari segi apa pun. Tapi tengok sisi sisi yang baik lah kan. Malang nya manusia ni lebih senang nak tengok tilik benda benda yang tak baik dulu dari yang baik.

Perkara ni lah yang saya cuba terapkan dalam diri. Jumpa orang untuk kali pertama, terutamanya dalam suasana jumpa orang baru. Macam belajar ke ataupun dunia pekerjaan. Banyak orang baru yang kita jumpa. Jadi saya sangat sangat la mencuba mencari sisi positif dalam semua manusia yang saya jumpa. Kalau tak jumpa pun lebih baik diam, simpan je dalam hati dulu. Mana tau satu hari nampak jugak yang positif nya.

Saya?? Macam kekok je..macam pelik je

Kejadian ni masa sekolah asrama dulu, kat tempat iron baju menghadap hutan belantara belakang aspuri. Pendek kan cerita lah kan sebab dah tak ingat dah punca topik ni terjadi. Dia ni kalau bersembang ngan kawan kawan memang tak pernah pakai ''aku'', ''engkau'', ''ko''. ''Gua'', ''bro'', ''lu'' lagi lah tidak. Dia akan pakai ''kita'' dan ''awak'' sahaja. Mak ayah dia ajar macam tu. Saya tak la nak maksud kan mak ayah orang lain tak ajar. Tapi apa yang saya cuba sampai kan setiap orang yang kita jumpa atau kenal tak kira la dalam tempoh yang lama atau singkat diorang ni memang ada beri kesan kepada kita. Setiap orang ada faktor x. Okay X Factor. Lebih mudah faham rasanya.


Mungkin ada yang rasa faktor x tak sesuai sangat untuk hal kecil macam ni. Tapi betul, dari pengalaman saya yang tak banyak ni ada sisi sisi positif mereka yang saya suka dan agak mempengaruhi. Untung lah anda kerana berjaya menjadi pengaruh yang baik untuk orang sekeliling walaupun di luar pengetahuan sendiri.






Nurul Sheila

Jangan terlalu nampak kebaikan seseorang sampai tak nampak mana silapnya
Jangan hanya nampak keburukan sampai tak mampu nak cari mana baiknya.













1 comment: