Tuesday, May 20, 2014

Redha dan Sabar

Assalamualaikum wbt 

Nampak senang. Tapi tuan punya badan yang rasa je yang tau betapa susah nak redha lagi pasrah dan sabar. Dua perkara ni memerlukan latihan dan praktikal yang panjang sebenarnya. 

Macam saya sendiri. Kalau dulu bukan main la cepat melenting. Cakap saja apa nak cakap. Memang tak fikir perasaan orang. Sekarang ni lebih cuba untuk susun ayat baik baik walaupun nak marah jugak kadang kadang. Kalau dah tak tahan sangat nak marah, cuba cuba diam kan diri. Kalau tak boleh jugak menangis dan tidur dulu lah jadi jalan penyelesaian. 

Benda benda yang baik ini memang susah nak lekat dalam diri kita lagi lagi kalau dah terbiasa dengan perangai yang tak berapa elok. Paling tidak pun cuba la usaha. Cara saya, saya akan kongsi dengan kawan kawan saya yang saya percaya dan boleh bagi bagi pendapat yang positif belaka. Syukur lah diorang tak jemu nak dengar.  Diorang memang positif. Tapi ada saja perkara yang kita memang tak mampu nak share dengan sesiapa pun. Jadi simpan je lah dalam hati. Mohon kekuatan dari yang Maha Kuat sahaja. 

Pada saya, banyak benda yang mempengaruhi keadaan kita untuk berubah. Pengalaman hidup dan dengan siapa kita bergaul antara faktor la sebenarnya. Ini pada pendapat saya saja. Nak kata pengalaman banyak, memang tidaklah. Tapi mungkin dengan orang-orang sekeliling saya dan di mana saya ada pada waktu itu dan macam mana kita handle situasi banyak memberi kesan kepada saya. Yang penting redha dan sabar ni dapat memberi ketenangan hati. Walaupun ambil masa yang lama untuk redha kan hati sendiri. 




Nurul Sheila 
Masa dan waktu akan pulihkan semuanya. 




No comments:

Post a Comment